کدامین راه؟

هرکه ناموخت از گذشت روزگار * هیچ ناموزد زهیچ آموزگار

کدامین راه؟

هرکه ناموخت از گذشت روزگار * هیچ ناموزد زهیچ آموزگار

حکومت قانون ودموکراسی یعنی احراز شخصیت درمقابل استبداد.

  دمکراسی فقط درعرصه سیاست نیست که بایدتجلی پیداکنددرعرصه فرهنگ واقتصادوزندگی اجتماعی هم باید نمود داشته باشد احزاب،گروه هاو افرادی که ازمردم وآزادی دم میزنند موظف اند راه کارهای شرکت همه جانبه توده هارابرای حضورآگاهانه فراهم کنند واین ممکن نیست مگر به تحقق اموری که بخشی ازآن رابررسی میکنیم                                                                                                                                                                                                                                                                                      

ادامه مطلب ...

حکایتی ازکلیله ودمنه


آورده اند که پیری در ماری اثر کرد و ضعف شامل بدو راه یافت چنانکه از شکار بازماند ، و در کار خویش متحیر گشت ، که نه بی قوت زندگانی صورت می بست و نه بی قوت شکار کردن ممکن می شد . اندیشید که جوانی را بازنتوان آورد و کاشکی پیری پایداربودی.و از زمانه وفا طمع داشتن و بکرم عهد فلک امیدوار بودن هوسی است که هیچ خردمند خاطر بدان مشغول نگرداند ، چه در آب خشکی جستن و از آتش سردی طلبیدن سودایی است که آن نتیجه صفراهای محترق باشد.گذشته را بازنتوان آورد ، و تدبیر مستقبل از مهمات است  ،و عوض جوانی اندک تجربتی است که در بقیت عمر قوام معیشت بدان حاصل آید .اکنون مرا فضول از سر بیرون می باید کرد و بنای کار بر قاعده کم آزاری نهاد.وا ز مذلتی که در راه افتاد روی نتافت ، که احوال دنیا میان سرا وضرا مشترکست .                                                                                                             

ادامه مطلب ...

رابطه قانون و اخلاق کریمه و توحید

بسم الله الرحمن الرحیم


فاطر:۱۰- مَن کاَنَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَللهِ‏َِّ الْعِزَّةُ جَمِیعًا  إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکلَِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّلِحُ یَرْفَعُهُ  وَ الَّذِینَ یَمْکُرُونَ السَّیَِّاتِ لهَُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ  وَ مَکْرُ أُوْلَئکَ هُوَ یَبُور(کسى که خواهان عزّت است (باید از خدا بخواهد چرا که) تمام عزّت براى خداست سخنان پاکیزه به سوى او صعود مى‏کند، و عمل صالح را بالا مى‏برد و آنها که نقشه‏هاى بد مى‏کشند، عذاب سختى براى آنهاست و مکر (و تلاش افسادگرانه) آنان نابود مى‏شود (و به جایى نمى‏رسد))

 آری وقتى اعتقاد و ایمان، حق و صادق بود، قهرا عمل صاحبش هم آن را تصدیق مى‏کند یعنى عملى که از او سرمى‏زند مطابق با آن عقاید است. پس معلوم می شود که عمل از فروع علم و آثار آن است، آثارى که هیچ گاه از آن جدا شدنى نیست، و هر چه عمل تکرار شود، اعتقاد راسخ‏تر و روشن‏تر، و در تاثیرش قوى‏تر مى‏گردد، پس عمل صالح عملى است که سزاوار است مورد قبول خدا واقع شود، چون مهر عبودیت و اخلاص به آن خورده، و چنین عملى اعتقاد حق را در مؤثر گشتن، یعنى در صعود به سوى خدا کمک مى‏کند. پس عمل صالح‏کلمه طیب را بلند مى‏کند، و به عبارت دیگر در صعود آن کمک مى‏کند وکسانى که مکرهایى زشت مى‏کنند، عذابى شدید دارند، و مکر اینان که مکر مى‏کنند، بى‏نتیجه و نابود است و اثر زنده‏اى که مایه سعادت و عزتشان باشد ندارد 

ادامه مطلب ...